top of page

Tulla Elieson & Sisse Lee

Conversations

5. november — 20. desember 2020

Tulla Elieson har helt siden 1970-tallet vært en markant skikkelse innenfor norsk keramisk kunst. Samtidig har hun på flere måter har vært ukonvensjonell i sin tilnærming til keramikken som kunsthåndverk. Hun har selv uttrykt et slags utenforskap i det norske keramiske miljøet fordi hun arbeider med materialet etter visuelle prinsipper som står nærmere billedkunsten enn kunsthåndverket. Til utstillingen har hun laget en serie monumentalarbeider som henter inspirasjon fra Sisse Lees krukker med karakteristiske hanker. I tillegg vises serien Blue North, som er inspirert av vinterlyset i Lofoten.

Sisse Lee arbeider researchbasert og utforsker keramikken og kunsthåndverkets historie og kunstbegrep. Hun arbeider tematisk og kritisk med alt fra sekvensdatering av antikk keramikk over propagandaporselen til populærkultur — alt i et forholdsvis homogent formspråk. Hennes arbeid kjennetegnes av keramikkens mest arketypiske form —beholderen. Under perioden 2018–2020 har hun vært assistent for Tulla Elieson. 
 

Til utstillingen Conversations utgis en katalog innenfor serien RAM publications, med tekster av Theodor W. Adorno og Bernard Leach, og en samtale mellom Tulla Elieson, Sisse Lee og Joakim-Borda-Pedreira. 

Tulla Elieson (f. 1950) er en norsk keramiker med studier fra Bath Academy of Art (1970-74). Hun er representert i en rekke offentlige kunstsamlinger, bland andre Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Sørlandets kunstmuseum og Nordnorsk kunstmuseum. Hon har stilt ut over hele verden og deltatt i alle større keramikkbiennaler, inklusive Korea (2007) og Faenza (2001). I 2018 fikk Elieson Kunsthåndverkprisen for verket Reisegods 1–4.

Sisse Lee (f. 1986 i Danmark) studerte ved Det Kongelige Akademi – Design, Bornholm (BA, 2016) og Kunsthøyskolen i Oslo (MFA, 2018). Hun har stilt ut i en rekke sammenheng i Norge og utenlands, bland annet Kunsthall Grenland (2020), Kunstnerforbundet, Oslo, (2019), Talente 2019, München, CHART Art Fair (2019), København, og Grønbecks gård, Bornholm (2016). I 2018 var hun nominert til prisen Bo Bedre Design Award i kategorien Årets kunsthåndverk.

Utstillingen er støttet av:

bottom of page